Kampaň NOTA BENE: SME S VAMI

Pandémia koronavírusu zasiahla aj najzraniteľnejších – ľudí bez domova a predajcov pouličného časopisu NOTA BENE. Pre mnohých z nich to bol náročný čas. Prázdne ulice im znemožnili, aby si zabezpečili živobytie a mnohí sa ocitli v zúfalej situácii bez peňazí. OZ Proti prúdu, ktoré je zároveň vydavateľom NOTA BENE, spustilo na pomoc predajcom krízovú zbierku SME S VAMI, do ktorej sa zapojili stovky ľudí. Darcovia mohli prostredníctvom webovej stránky www.pomahatjelahke.sk podporiť svojich predajcov, ktorých nemohli osobne stretnúť v uliciach. Aj vďaka nej sa podarilo udržať predajcom časopisu svoje bývanie a zabezpečiť im základné potreby, potraviny a hygienické pomôcky či lieky.

Východisková situácia

Situácia v apríli 2020 bola naozaj zlá. Predaj NOTA BENE rapídne klesol. Mnohí predajcovia hovorili až o 70 percentnom poklese predaja pouličného časopisu. Takmer 70 percent predajcov v Bratislave si vďaka predaju časopisu platí nájom v komerčných ubytovniach alebo v prenajatej izbe. Kvôli pandémii hrozilo, že prídu o bývanie a to práve v situácii, kedy sa ľuďom odporúčalo zostať v bezpečí. Cieľom krízovej zbierky bolo, aby mali zabezpečenú istotu bývania. Až dve tretiny predajcov tvoria ľudia nad 50 rokov a mnohí z nich trpia chronickými zdravotnými problémami, srdcovo-cievnymi ochoreniami a cukrovkou. 

Aj napriek situácii, aká nastala, sa do pomoci zapojili stovky ľudí, ktorý na účet krízovej zbierky posielali finančnú pomoc. Popritom sa ozývali ďalší, ktorí chceli pomáhať materiálne, či už dodaním ušitých rúšok, dezinfekcie alebo sa zapojili do potravinovej zbierky. 

OZ Proti prúdu som v rámci zbierky pomáhala

  • osloviť novinárov a médiá, vďaka ktorým by sa verejnosť dozvedela o krízovej zbierke a jej vývoji
  • komunikovať s novinármi, ktorí sa chceli téme predajcov venovať viac
  • osloviť influencerov, aby pomohli zdieľať výzvu kampane prostredníctvom sociálnych sietí
  • pripraviť rozhovory s predajcami, ktorí boli ochotní zdieľať svoje príbehy na verejnosti
  • napísať krátke príbehy predajcov, ktoré slúžili ako kontent na Facebook združenia, aby sme podporili akútnosti zbierky
  • s konzultáciami možného posunu zbierky

Výsledok kampane

Finančná zbierka na pomoc predajcom NOTA BENE bola úspešná. Vďaka nej a podpore darcov sa podarilo vyzbierať viac ako 60-tisíc eur, z ktorých združenie zaplatilo predajcom dvojmesačné nájomné a poskytlo potravinové balíčky. Ani to neodradilo niektorých predajcov vyjsť do ulíc, ktorým chýbal predovšetkým kontakt s ľuďmi. Verejnosť sa vďaka kampani opäť dozvedela o problémoch, ktorým najzraniteľnejší ľudia v spoločnosti čelia a kampaň zároveň ukázala silu značky pouličného časopisu NOTA BENE.

Za každý príspevok dostali darcovia svoje obľúbené NOTA BENE do e-mailovej schránky. V polovici mája 2020 sa predajcovia s pouličným časopisom opäť mohli vrátiť do ulíc na svoje predajné miesta.